Cosul de cumparaturi e gol
Lungul drum spre publicare…
Tocmai ai terminat de scris cartea vieții tale. Felicitări! Ai impresia că tot ce era mai greu a trecut, nu-i așa? Și că acum urmează partea frumoasă: să publici cartea, să culegi laurii celebrității și să te îmbogățești - doar editurile te așteaptă cu brațele deschise, iar cititorii îți vor primi opera în urale!
Faci o listă cu edituri mari, medii și mici. Începi să le trimiți manuscrisul pe email. Mai întâi editurilor mari. Aștepți în van. Trimiți atunci manuscrisul unor edituri de talie medie. Tăcere. Mai aștepți. Apoi, trimiți manuscrisul și unor edituri micuțe. Nici de acolo nu primești răspuns. Ce se petrece? Treci la mail-uri în care reamintești editurilor de manuscrisul tău și insiști pentru un răspuns. Ajungi să speri măcar într-un refuz, oricât de scurt, numai să fii convins că la capătul celălalt al mail-ului de editură există un om care-ți răspunde.
Tă-ce-re!
Explicații:
Cui ai trimis manuscrisul?
Probabil l-ai trimis de-a valma editurilor de care ai auzit, pe criteriul: cu cât e editura mai cunoscută, cu atât mai bine promovată va fi cartea ta. Greșit.
Alegerea editurii căreia să te adresezi e ceva mai complicată. Esențial este ca genul și subiectul cărții tale să se regăsească în profilul editurii. Intră pe site-ul editurii și vezi ce colecții de carte are. Degeaba trimiți manuscrise de tip Fantasy unei edituri care publică biografii și jurnale ale unor personalități culturale și politice. Adresează-te deci unei edituri în colecțiile căreia manuscrisul tău să-și afle locul.
Cui ai adresat mail-ul tău?
Contează mult pe ce adresă de mail trimiți manuscrisul. Mai toate editurile dispun pe site-urile lor de o pagină dedicată echipei de lucru. Unele edituri au chiar o secțiune specială pentru cei ce doresc să trimită manuscrise. Citește cu atenție pagina de contact a editurii, caută pe cât posibil adresa de mail la care se primesc de regulă propunerile editoriale. Nu de alta, dar vrei ca manuscrisul tău să fie citit de un redactor, nu mutat în Spam de către managerul de marketing al editurii.
Ce ai scris în mail-ul trimis editurii?
Uite ce trebuie să conțină un astfel de mail: titlu în primul rând. „Propunere manuscris” este cel mai simplu, sugestiv și la îndemână titlu de pus mail-ului tău. Ce să conțină mail-ul? O scurtă prezentare a manuscrisului și câteva cuvinte despre experiența ta profesională. În atașament, poți trimite câteva pagini sau întreg manuscrisul – după cum dorești.
Totul despre… manuscris
Când un redactor deschide manuscrisul tău, primul lucru care îi sare în ochi… sunt greșelile. Litere lipsă sau în plus, punctuație greșită, dezacorduri gramaticale, forme de plural incorecte. Ca să nu mai vorbim de lipsa diacriticelor – fără diacritice, nici Hemingway nu ar mai reuși astăzi să-și publice cărțile.
Abia dacă ai trecut acest test, manuscrisul tău va primi atenția cuvenită.
Nu spunem că respectarea tuturor acestor sfaturi îți garantează că vei fi publicat, dar cu siguranță, vei primi măcar un răspuns. Cel puțin, din partea Editurii Vremea.
- Accesări: 4285